مهارتهای نرم:
مهارتهای نرم به نحوه ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر مرتبط است. به نوعی توانایی افراد در ارتباط برقرار کردن گفته میشود. مانند: مدیریت زمان و مهارت شنیدن و… که سبب موفقیت در کسب و کار و موقعیت شغلی میشود. مهارت نرم با نامهایی دیگر مانند: مهارت غیر فنی، مهارت بین فردی، مهارت ضروری و… نیز شناخته شده است. مدیر منابع انسانی سازمان و شرکتها و مدیر (آچ آر) در حین استخدام فرد را از نظر مهارت نرم نیز کاوش میکنند که دقت در این مسئله سبب ایجاد محیط کاری موفق برای شرکتها میشود. اگر شخصی دارای مهارت فنی خوبی باشد ولی نتواند با اشخاص دیگر و نیز هم گروهیهای خود ارتباط برقرار کند آن کار موفق نخواهد شد.
تفاوت مهارت نرم با مهارت سخت:
به مهارتهای قابل سنجش و اندازهگیری برای انجام دادن شغل گفته میشود. مثلا برای برنامهنویسان مهارت در کد نویسی و برای مهندسان معماری توانایی طراحی با رایانه و خلاقیت ذهنی است که در طول زمان و به مرور میتوان آموخت، و به میزان تجربه فنی فرد بستگی دارد. برای داشتن مهارتهای نرم علاوه بر تخصص فنی کافی باید دارای مهارتهای رفتاری و بین فردی با دیگران نیز باشد. مثلا برای یک پزشک مهارت نرمی مانند همدلی، گوش دادن و درک کردن باید داشته باشد.
مهارتهای نرم مهم از نظر کارفرمایان:
- حل مسئله: این مهارت مربوط به پیدا کردن سریع راه حل برای حل مسائل است که نیاز به دانش، تحقیق، خلاقیت، تحلیل، تصمیمگیری و… دارد.
- مهارتهای ارتباطی: مهارتهای ارتباطی مؤثر که در طول مصاحبه سنجیده میشود مانند توانایی برقرار کردن ارتباط و صحبت کردن با دیگران در شرایط مختلف مثل اینکه در محیط کاری اگر مخالف مسئلهای با مدیریت و یا در کار گروهی با شخصی هستید به نحوی مسئله را عنوان کنید که محزط متشنج نشود. برای داشتن مهارت ارتباطی نیاز به آموختن مهارتهای گوش دادن، مذاکره، اعتمادبه نفس، نوشتن، سخنرانی و… است.
- تفکر خلاق: کارمند خلاق با ذهنیت باز، نوآوری و قدرت یاد گرفتن از سایر افراد میتواند برای کسب وکار روشهای جدید و هیجان انگیزی ارائه دهد.
- تطبیقپذیری: مهارت سازگاری با تغییرات است که این مهارت در شرکتهای استارت آپی که در حال تست فرآیند فروش و برنامه بازاریابی و…هستند کاربرد بسیار دارد. برای داشتن تطبیق پذیری باید انعطاف پذیر، سازمانمند، مشارکت، صبر و …. تسلط داشته باشید.
یادگیری مهارت نرم:
ابتدا مشخص کنید چه مهارتهای را نیاز دارید که بیاموزید سپس با تمرین مکرر آن را فرار گیرید. مثلا با وقت شناس بودن در محلهای حظورتان و به موقع تحویل دادن پروژه نشان دهید که قابل اعتماد هستید. راه دیگر تشخیص، یادگیری و تقلید از افراد حرفهای در مهارت نرم است. برای مثال اگر در جلسات شما فقط شنونده هستید و میبینید که برخی از افراد از موارد ذکر شده در سخنرانی یاداشت برداری میکنند شما نیز این کار را انجام دهید. زیرا به تمرکز بیشتر و همچنین پرسیدن سوالات مهم و فنی کمک بسیاری میکند.
راه دیگر استفاده از منابع مختلف بری آموزش و یادگیری مانند کتاب، پادکست، سمینار و… است که بازدهی خوبی دارد.
اگر شرکتها در مراحل استخدام و همین طور در برنامههای داخلی و سازمانی خود به داشتن مهارتهای نرم افراد توجه کند و به یادگیری هر چه بیشتر آن بها دهد به رشد چند برابری خود شایانی کرده است.
بدون دیدگاه